Impactul temperaturii asupra performanței anvelopelor de vară

Anvelope de vara montate pe o masina alba

Siguranța pe șosea și nivelul de performanță sunt determinate de calitatea anvelopelor de vară cu care-ți echipezi mașina. Iar un factor ce influențează valorile acestor parametri esențiali este temperatura. Nu doar căldura excesivă a verii, ci și minimele din termometre pot afecta modul în care anvelopele se comportă.

În acest articol, vom explora în detaliu impactul temperaturilor extreme (maxime și minime) asupra nivelurilor de performanță, aderență și uzură înregistrate de anvelopele tale de vară. Află mai multe informații utile legate de acest subiect, alături de alte lucruri care îți pot influența decizia de a cumpăra un set de anvelope!

Anatomia unei anvelope de vară

Un set de anvelope de vară reprezintă opțiunea prioritară, dacă îți dorești aderență optimă pe asfalt fierbinte și umed. Acest beneficiu tehnic se bazează pe compusul de cauciuc al acestor produse dedicate sezonului cald, dar și pe profilul specific al benzii de rulare.

Compusul de cauciuc al unei anvelope de vară este mai dur decât cel al unei anvelope de iarnă. Această rigiditate îi permite să mențină o stabilitate optimă și o aderență superioară la temperaturi ridicate, prevenind atingerea unei flexibilități excesive, care ar duce la o manevrabilitate precară.

Profilul benzii de rulare este, de asemenea, gândit strategic, având blocuri mai mari și mai puține caneluri (spre deosebire de anatomia unei anvelope de iarnă), ceea ce asigură o suprafață de contact maximă cu drumul și o evacuare eficientă a apei în caz de ploaie.

Impactul căldurii extreme asupra anvelopelor de vară

Temperaturile foarte ridicate reprezintă o provocare chiar și pentru anvelopele de vară, cu toate că sunt concepute să reziste la căldură. Vorbim despre valori extreme ale stresului termic, la care nivelurile de performanță și siguranță pot fi afectate.

Aerul din interiorul anvelopei se dilată considerabil pe măsură ce temperatura exterioară crește. Acest lucru duce la o creștere a presiunii în anvelopă, uneori mult peste valoarea recomandată de producător. Deși o ușoară creștere este normală, o presiune excesivă reduce suprafața de contact a anvelopei cu drumul.

Se poate genera astfel o aderență scăzută, mai ales la frânare și în viraje, o uzură inegală a benzii de rulare (mai accentuată pe centru) și, în cazuri extreme, un risc crescut de explozie a anvelopei, mai ales dacă aceasta este deja deteriorată sau supraîncărcată.

Expunerea prelungită la căldură intensă și la razele UV accelerează procesul de îmbătrânire a compusului de cauciuc. Anvelopele își pierd astfel din elasticitate și devin mai rigide. Acest lucru se manifestă prin pierderea progresivă a aderenței și prin apariția de microfisuri pe flancuri / suprafața benzii de rulare.

Deși un set de anvelope de vară poate rezista cu brio la căldură, expunerea la valori termice extremde îi poate afecta eficiența. Compusul de cauciuc poate deveni prea moale, cauzând instabilitate, în special la viteze mari sau în viraje. Acest lucru prelungește distanțele de frânare și reduce precizia manevrelor.

Suv gri la asfintit

Impactul temperaturilor scăzute asupra anvelopelor de vară

Principalul motiv pentru care anvelopele de vară nu sunt sigure în timpul sezonului rece este legat de natura compusului de cauciuc. Conceput pentru a-și păstra fermitatea la căldură, acesta devine rigid și casant atunci când valorile medii ale temperaturii atmosferice se mențin sub 7°C.

Această rigiditate a cauciucului compromite elasticitatea esențială pentru siguranța la volan. Pentru că o anvelopă de vară își pierde sub acțiunea înghețului capacitatea de a adera eficient la suprafața drumului, se pot genera valori mai mari ale distanței medii de frânare, chiar și pe asfalt uscat.

Mai mult decât atât, este afectată stabilitatea în curbe sau la manevre bruște. Riscul de a derapa sau de a pierde controlul mașinii crește astfel exponențial, transformând o situație obișnuită într-una periculoasă. Pe suprafețe umede sau pe polei subțire, performanța anvelopelor de vară este aproape inexistentă.

Frigul extrem face ca materialul anvelopei să devină mai fragil. La impactul cu gropi sau denivelări, o anvelopă de vară întărită de frig este mult mai predispusă la crăpături, fisuri sau chiar rupturi ale flancurilor. Astfel de deteriorări pot duce la pierderea bruscă a presiunii, un factor de risc pentru accidente.

Cum știi că anvelopele sunt afectate de temperaturi extreme?

Există o serie de semnale pe care mașina ți le transmite, dacă anvelopele de vară sunt afectate de stresul termic la care sunt expuse. Este important să le recunoști la timp, pentru a preveni situațiile periculoase și a prelungi durata de viață a setului montat:

  • crăpături sau fisuri: pot apărea pe flancurile anvelopei sau între blocurile benzii de rulare, indicând o degradare a cauciucului, adesea accelerată de expunerea la temperaturi extreme;
  • umflături sau deformări: orice protuberanță pe flancurile laterale sau banda de rulare a anvelopei semnalează o deteriorare structurală internă, care poate fi cauzată sau agravată de supraîncălzire sau minime termice extreme;
  • uzura inegală a benzii de rulare: dacă observi că banda de rulare este uzată mai mult pe centru (semn de presiune prea mare) sau pe margini (semn de presiune prea mică), anvelopa nu funcționează optim, adesea, din cauza presiunii incorecte influențate de temperatură;
  • vibrații neobișnuite: dacă simți vibrații în volan sau în scaun, mai ales la anumite viteze, starea anvelopelor nu este optimă pentru drum; acestea pot fi dezechilibrate, uzate neuniform sau pot avea probleme structurale cauzate de temperaturi extreme;
  • zgomote ciudate: un zgomot persistent (huruit sau șuierat) care vine de la roți poate indica o uzură pronunțată a anvelopelor afectate de stresul termic;
  • senzație de instabilitate sau lipsă de reacție: dacă mașina reacționează mai lent la mișcările volanului sau dă senzația că „plutește” pe drum, anvelopele pot avea o presiune sub valoarea indicată de producător sau pot fi supraîncălzite, fiind astfel afectată aderența;
  • martorul de bord (TPMS) aprins: este un semnal clar al faptului că presiunea într-una sau în mai multe anvelope este în afara parametrilor optimi; adesea, această problemă este legată direct de fluctuațiile de temperatură din atmosferă.

Temperatura joacă un rol esențial pentru modul în care anvelopele de vară își păstrează performanțele. Fie că vorbim despre zilele toride sau diminețile reci, fiecare grad în plus sau în minus poate influența aderența, uzura, stabilitatea și siguranța la volan. 

De aceea, este esențial să monitorizezi constant presiunea în anvelope, să verifici vizual semnele de uzură sau deformare și să eviți utilizarea anvelopelor de vară în afara intervalului termic recomandat de producător. Citește și alte articole de pe blogul nostru, pentru a afla cum să utilizezi corect anvelopele mașinii tale!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *