Anvelopele de iarnă sunt special concepute pentru a face față condițiilor dure, incluzând temperaturile scăzute, zăpada și gheața. În timpul sezonului rece, setul potrivit cu care este echipată mașina ta oferă aderență optimă pe suprafețe de drum alunecoase, asigură o distanță redusă de frânare și este în conformitate cu legislația rutieră.
Însă în timpul sezonului cald, anvelopele de iarnă nu mai oferă aceleași beneficii. Dimpotrivă, generează o mulțime de neplăceri, care au impact asupra costurilor de utilizare și nivelului de siguranță în trafic. În plus, pot polua mai mult, deoarece au o rezistență ridicată la deplasarea pe drumuri uscate. Află mai multe chiar acum despre acest subiect!
1. Deteriorarea prematură a anvelopelor de iarnă
Cele mai bune anvelope de iarnă sunt special construite pentru a rezista la frig sau îngheț. De aceea, expunerea lor la temperaturi de vară poate duce la o degradare prematură a acestora. Cauciucul din care sunt realizate este conceput pentru a rămâne flexibil la temperaturi scăzute, permițând astfel anvelopei să mențină aderența optimă pe gheață și zăpadă. Însă, atunci când acest cauciuc este expus la vreme caniculară, poate deveni rigid, cauzând o uzură mai rapidă.
Din această cauză, chiar și eficiența acestora în condiții de iarnă, odată cu reînceperea sezonului rece, poate avea de suferit. Anvelopele uzate pot avea o aderență mai slabă pe suprafețe alunecoase, ceea ce poate crește riscul de accidente. În plus, deteriorarea prematură poate avea un impact semnificativ asupra costurilor de operare.
2. Reducerea nivelului de siguranță rutieră
Aderența este un concept esențial în domeniul siguranței rutiere, având un rol crucial în performanța unui autovehicul. Aceasta reprezintă capacitatea unei anvelope de a rămâne în contact cu suprafața drumului, asigurând astfel stabilitatea și controlul mașinii. În cazul anvelopelor de iarnă, aderența este optimizată pentru condiții de temperaturi scăzute și suprafețe acoperite cu zăpadă sau gheață. În schimb, la temperaturi înalte, aderența acestor anvelope scade semnificativ.
Acest fenomen este cauzat de modificările pe care le suferă compoziția anvelopelor de iarnă în condiții de temperaturi ridicate. Concret, la căldură, acestea se întăresc, ceea ce face ca aderența la carosabil să scadă. Acest lucru poate conduce la alunecări, dificultăți în controlul direcției și, în cele mai grave cazuri, chiar la accidente rutiere.
Un studiu realizat de Asociația Europeană a Producătorilor de Anvelope (ETRMA) arată că riscul de accidente crește cu până la 30% atunci când se folosesc anvelope de iarnă în sezonul de vară. Acesta este un aspect de o importanță crucială, care subliniază necesitatea alegerii corecte a anvelopelor în funcție de sezon. Află mai multe informații utile despre cum și când se montează anvelopele de iarnă.
3. Obținerea unui consum mai mare de combustibil
Rezistența la rulare reprezintă forța opusă manifestă atunci când o anvelopă se rotește pe o suprafață. Atunci când anvelopele de iarnă sunt utilizate pe asfaltul cald, valoarea acestui parametru crește, deoarece compușii din cauciuc tind să devină mai rigizi la temperaturi mari. Această rezistență sporită duce la un consum mai mare de combustibil.
Pe termen lung, vorbim despre costuri suplimentare pentru utilizarea mașinii, generate de o creștere chiar și cu până la 15% a consumului de combustibil. În funcție de numărul kilometrilor parcurși anual și prețul combustibilului, aceste cheltuieli suplimentare pot fi considerabile.
Rezistența la rulare mai mare determină și o majorare a timpului necesar accelerării pe drum uscat, problemă ce cauzează, de asemenea, un consum mai mare de combustibil. Am pregătit pentru tine un articol de blog, pentru o achiziție inspirată la începutul sezonului cald: Top 3 anvelope de vară performante.
4. Scăderea performanțelor autoturismului
În primul rând, poate fi afectată manevrabilitatea vehiculului, în timpul realizării unor viraje, realizate la viteze mari. Mai mult decât atât, marginile zimțate ale suprafețelor laterale, ce asigură aderența optimă pe drumuri cu zăpadă, tind să se tocească accelerat pe drumuri uscate. Din acest motiv, un vehicul echipat cu anvelope de iarnă în timpul verii va avea nevoie de o distanță mai mare pentru a frâna.
Așa cum spuneam și în capitolul anterior, accelerarea poate fi, de asemenea, afectată de folosirea anvelopelor de iarnă în sezonul cald. Rezistența mai mare la rulare a setului cu care mașina este echipată, precum și aderenta redusă la asfaltul cald, pot cauza nu doar un consum de combustibil ridicat, ci și obținerea unui demaraj lipsit de forță.
În plus, utilizarea acestor produse în locul unor anvelope de vară, pe durata lunilor călduroase, poate avea un impact negativ asupra componentelor de suspensie. Rezistența mai mare la rulare a anvelopelor de iarnă poate supune piesele auto din structura acestui sistem la un efort mai mare, determinant pentru deteriorarea lor prematură.
5. Posibile implicații legale în anumite țări
Pentru a înțelege pe deplin aceste implicații, este necesară o analiză a legislației specifice din diferite țări. De exemplu, în Germania, legea prevede clar că anvelopele de iarnă nu pot fi folosite în sezonul de vară. Acestea sunt considerate nepotrivite pentru condițiile de vară și, prin urmare, conducătorii auto care le folosesc pot fi amendați.
În Austria, de exemplu, amenzile pot ajunge până la 5000 de euro, iar în Elveția, până la 3000 de franci elvețieni, pentru utilizarea unor anvelope dedicate sezonului rece în lunile calde ale verii. În plus, în unele jurisdicții, încălcarea repetată a acestor prevederi legale poate duce la acumularea punctelor de penalizare.
Identificarea corectă a anvelopelor de iarnă și de vară este esențială pentru a evita problemele legale. Majoritatea anvelopelor au marcaje specifice pe laterale, ce indică tipul și specificul modelului respectiv. De exemplu, anvelopele de iarnă sunt marcate cu un fulg de nea, alăturat simbolului M+S (Mud+Snow).
Pentru a evita problemele legale, este esențial să cunoști legislația locală și să respecți recomandările producătorilor de anvelope. Acestea includ verificarea periodică a presiunii anvelopelor, schimbarea acestora în funcție de sezon și respectarea legilor locale, privind folosirea anvelopelor de iarnă.
6. Impact semnificativ asupra mediului
Am aflat deja până în acest punct faptul că, din cauza rezistenței mai mari la rulare a anvelopelor de iarnă pe asfalt uscat, consum de combustibil crește. Rezultatul este o cantitate mai mare de gaze de efect de seră eliberate în atmosferă, contribuind la încălzirea globală.
În plus, emisiile de gaze de efect de seră nu sunt singura problemă. Anvelopele de iarnă pot produce mai mult praf și particule fine decât anvelopele de vară. Aceasta poate afecta negativ calitatea aerului, având un impact asupra sănătății publice, în special, în zonele urbane aglomerate, acolo unde calitatea aerului este deja o problemă majoră.
Folosirea anvelopelor de iarnă în condiții de vară duce la consumul mai mare de resurse naturale. Anvelopele de iarnă se uzează mai rapid la temperaturi ridicate, ceea ce înseamnă că trebuie înlocuite mai des. Aceasta poate duce la o utilizare mai ridicată a unor materii prime importante, cum ar fi petrolul, folosit în producția de anvelope.
La fel de îngrijorător este faptul că uzura prematură a anvelopelor de iarnă poate duce la eliberarea de particule de cauciuc în mediu. Acestea pot pătrunde în cursurile de apă și în sol, având un impact negativ asupra ecosistemelor. De aceea, alegerea corectă a anvelopelor, nu doar pentru siguranța noastră pe șosea, dar și pentru protejarea mediului.
Dacă ți-au plăcut aceste informații, continuă să citești și alte articole de blog. Alături de noi, poți descoperi produse utile pentru nevoile sau preferințele tale, dar și alte sfaturi pentru optimizarea consumului de combustibil sau realizarea la timp a unor lucrări de mentenanță auto, de impact asupra nivelului de siguranță în trafic.