Randamentul anvelopelor echipate pe masina ta influenteaza performantele acesteia. Avand in vedere ca reprezinta singura interactiune a vehiculului cu suprafata pe care ruleaza, cauciucurile sunt determinante pentru controlul si stabilitatea automobilului, mai ales in timpul manevrelor de accelerare, franare sau schimbare a directiei de mers. Deoarece fac parte din categoria consumabilelor, acestea se deterioreaza treptat si trebuie inlocuite.
Cel mai important este ca uzura lor sa fie uniforma. In cazul aparitiei unor diferente de uzura intre roti trebuie sa verifici si sa elimini cauza ce poate ascunde defectiuni la sistemele de franare sau directie ale masinii. De asemenea, trebuie sa stii cum sa le exploatezi eficient si cand sa le inlocuiesti.
Verifica periodic presiunea
Randamentul garantat de producator este obtinut daca utilizezi anvelopele in conditii optime. Un stil de sofat agresiv, cu manevre bruste, derapaje, demaraje lungi si franari violente vor grabi drastic deteriorarea cauciucurilor. Insa cea mai mare greseala pe care o fac soferii in exploatarea anvelopelor tine de presiune.
Cauciucurile dezumflate sau umflate peste masura scad performantele masinii, cresc consumul de carburant si grabesc deteriorarea pneurilor. In cazul anvelopelor de vara despre care discutam, trebuie sa le acorzi o atentie deosebita in special cand temperaturile scad sub 15 grade Celsius, inainte de a le schimba cu seturile de iarna.
De asemenea, este o reactie fireasca a anvelopelor sa piarda din presiune atunci cand masina ramane in parcare pentru o perioada mai lunga de cateva zile. Valorile optime pentru fiecare punte sunt inscrise in cartea tehnica a masinii si pe autocolante amplasate pe stalpul interior al caroseriei sau pe capacul de la alimentarea cu carburant.
Pentru mai multa siguranta, poti sa folosesti un compresor cu manometru, alimentabil la priza de 12V a masinii, cu care completezi deficitul de presiune din anvelope. Pe langa service-urile si vulcanizarile auto, presiunea rotilor poate fi reglata si in majoritatea benzinariilor, care ofera acest serviciu gratuit clientilor. In general, deficitul de presiune este vizibil cu ochiul liber, insa nu strica macar o data la doua saptamani sau inaintea fiecarui drum mai lung sa verifici exact cu ajutorul manometrului.
Ce spune legea
In tara noastra, din cauza conditiilor meteorologice, anvelopele de iarna sunt obligatorii atunci cand circuli pe suprafete de drum public acoperite cu polei, gheata, zapada sau alte precipitatii similare, indiferent de perioada calendaristica a anului. Asadar, daca esti surprins cu anvelopele de vara echipate pe masina in timp ce circuli pe sosele inzapezite risti sa primesti amenda sau sa ti se retina certificatul de inmatriculare.
Insa pe langa respectarea legii pentru evitarea unor sanctiuni, inlocuirea anvelopelor de sezon este o masura de siguranta. Pneurile de vara ofera randament maxim la temperaturi inalte si sunt confectionate din cauciuc rigid. La polul opus, cauciucurile de iarna raspund mai bine la temperaturi negative, sunt mai moi si mai groase, ca sa ajute masina sa treaca mai usor peste portiuni de zapada, gheata, material antiderapant si alte obstacole de sezon.
Adancimea benzii de rulare
Tot din punct de vedere legal trebuie sa tii cont si de adancimea benzii de rulare a anvelopei. In tara noastra se aplica normativele Uniunii Europene cu privire la adancimea minima de 1,6 milimetri. Aceasta se verifica cu ajutorul unui subler special sau cu o moneda care incape printre riduri.
Totusi, niciun specialist nu recomanda sa ajungi la riduri ale cauciucurilor mai mici de 3 milimetri pe timp de vara sau de 4 milimetri in sezonul rece. Din acest motiv, marii producatori de anvelope amplaseaza senzori in interiorul cauciucurilor, care sunt de alta culoare si devin vizibili pe masura ce guma se toceste. Odata ce apar aceste semne, trebuie sa comanzi un set nou de pneuri.
Verificarea in medii autorizate
Pe langa inspectiile vizuale si verificarile individuale in parcare sau in benzinarii, cea mai sigura este expertiza specialistilor. Chiar daca nu ai nicio pana de cauciuc de-a lungul timpului, este bine sa alegi sa inlocuiesti anvelopele de sezon in ateliere de profil, cu aparatura performanta, manevrata de profesionisti. Acestia iti vor spune cum se prezinta rotile si cata vreme le mai poti utiliza.
De asemenea, iti pot oferi locuri de depozitare sau sfaturi despre pastrarea in bune conditii a cauciucurilor de vara in perioada in care nu le utilizezi. Durabilitatea unui pneu depinde nu doar de modul cum este expolatat in mers, ci si de mediul in care este depozitat. Conteaza chiar si felul cum asezi anvelopele de vara pe timp de iarna. Daca le pui unul peste celalalt sau in conditii de umiditate ori in medii toxice, risti sa se deformeze sau degradeze. Cel mai bine este sa ai jante pentru ambele seturi de cauciucuri, deoarece te ajuta sa le schimbi mult mai usor si sa le depozitezi in huse sau in saci speciali, ca sa stea in siguranta atat stivuite, cat si ancorate de tavan sau pe perete.
Verificarea anvelopelor trebuie sa-ti intre in reflex inainte de orice drum. Daca ai senzori de presiune, dispozitivele electronice te avertizeaza cand trebuie sa te indrepti catre un atelier pentru completarea presiunii sau verificarea amanuntita a cauciucurilor. Intrucat fac parte din categoria consumabilelor, starea acestora trebuie analizata periodic, ca sa le inlocuiesti la timp si sa conduci masina in siguranta.